tisdag 6 september 2022

Har du gjort din röst hörd?

 



Då jag hade fysioterapeuten igår så passade jag på att kila in på stadens bibliotek och rösta. I förtid. För på söndag har jag inte en aning om hur allt är. Hur du än väljer så är det viktigt att du gör ditt val. Lite av en folkfest brukar det vara att gå till vallokalen på just valdagen. Man träffar folk från hela socknen. Men gårdagen var minst lika trevlig då det var en enorm kö och väntetid. Men vad gjorde det? Träffade dock ingen bekant, men hittade nya bekantskaper att samtala med.

Nu är det bara att invänta resultatet av valet. Ja! Jag är politiskt intresserad. Men att säga att jag tillhör ett visst politiskt parti går inte. Alla partier har nåt i sitt partiprogram som är som min åsikt. Man får liksom välja det som stämmer bäst överens med sina egna åsikter. Jag håller lite koll i pressen på vad som sägs, men jag följer sällan debatter och annat i TVn, då somnar jag bara.




Den här hittade jag i flödet på nätet. Jag har inte frågat om lov att få använda den. Men jag gör det ändå. Lite speglar den hur politiken inte är. Mest liknar det en ankdamm...

För nåt år sen hade socialdemokraterna som paroll ALLA SKA MED! Jättebra, för så är det! Vi sitter alla med på tåget Sverige. Men då måste man även se till att alla får plats! Vården är kass, skolan lika så. Fattigpensionärerna ökar. De som redan har pengar, får allt mera pengar. Våldet ökar, varje dag, nya skjutningar i olika delar av landet. Elpriserna rusar, man har knappt råd att tanka bilen. Snart har vi inte råd att äta heller. Vi klarar inte miljömålen och fängelserna räcker inte till.

Jag begriper dock inte vad problemet är?

Det som ökar markant i politiken är att det hela liknar Hela Sverige Bakar. Pajkastning med andra ord. Man ska tydligen munhuggas och vara så elak man kan mot varann. Istället för att inkludera så exkluderar man varann. Dessa politiker har missat nåt väsentligt : Samarbete och kompromisser. 

Till alla politiska partier : Ni är ute ur lekskoleåldern nu. Till och med så ni gått ut högskolan. Då är det allvar som gäller. Det är nu som ni ska göra rätt för er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvällsjobb.

 Innan jag far vidare till jobbet hann jag : Skura balkonggolvet, peta ner några frön i min kruka. Hoppas det inte är för sent för lite kras...