lördag 23 oktober 2021

Färgrecept.





För att få fram nåt sånt här när man färgar så är slumpen granska avgörande. Hur man än gör blir det aldrig som man tänkt. Jag har utgått från svart batikfärg. Två flaskor som jag fått nån gång. Till det lite salt och två lakan.  Resultatet blev alltså det här! År hur kunde det bli så? Inte en aning, jag var närvarande på kemilektionerna men det räckte inte långt. Svart är svårt att färga! Jag hade för mycket tyg i vikt räknat. Inte tillräckligt stort kärl ( trångt som sjutton fick lakanen i en 10 liters hink) kanske fel temperatur på vattnet? Och lakanen som var begagnade och noga tvättade var olika mycket använda! Mitten blir oftast alltid ljusare än kanter, fot och huvudända. Ett av lakanen, den understa trasan var väldigt mjukslitet. Då fäster inte färgen lika bra i bomullsfibrerna. Om jag tycker det blir bra? Klart jag tycker, ingen är perfekt, inte ens en mattrasa. Vill man ha exakt kulör och perfekt färg så ska man utgå från helt nytt material. Lite överraskad efter en färgning kan jag allt bli. Men det är liksom det som är skoj! Nu ska de här trasorna bli en matta. Ihop med gult som jag visade i förra inlägget. Och kanske nån mer färg. Ni får se när det är klart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagens ledighet

 Två lediga dagar får man nästan räkna som lyx. Att göra listan är lång. Det gäller att prioritera. Jag valde först en lång stund vid datorn...