fredag 9 december 2022

Köldchock!


 

Nåja, - 15 som det var här om morronen är visserligen bitande kallt. Men att det skulle vara chockerande är väl att ta i. Det är vinter Gott Folk! Då kan vi ha dessa temperaturer. Jag är ingen vän av snö och definitivt inte kyla. Tycker vintern är ett gissel och fullkomligt onödigt. Men ack så vackert det var här om dagen när jag körde ved. Solen sken, kylan nöp i kinderna och den lilla vita frosten som finns gnistrade. Då är det faktiskt vacket! Just att solen kommer fram, man få mer ork och en tro om att solen kommer att värma rejält om nån månad. Gäller bara att härda ut fram tills det vänder. Det finns raggsockor, termounderställ, mössa och vantar. Det gör att man härdar ut och inte fryser röven av sej då man ska ut och pyssla.

Jag eldar med ved och har luftvärmepump. Visst är huset gammalt och dragit men det är uthärdligt i alla fall. Tänker på alla som denna vintern kommer att få problem med att klara elräkningar och kanske inte har nåt annat alternativ för värme mer än att skruva upp elementen. Jag har bundet elavtal en bit in på 2023. Sen får man hålla tummen för att elkrisen kanhända stabiliserat sej.

Inför nästa vinter så har jag en plan. Vi får se om den håller....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sköna maj....

 Nu när maj gjort sitt intåg hoppas jag att vi slipper mera snö. Just nu verkar det lovande.  Bästa kollegan kom tillbaka efter en resa till...