lördag 11 mars 2023

Årsmöte.





 

 Årets årsmöte i Handvävarna DalarnaVästmanland hade vi idag på By Hembygdsgård. En fantastisk miljö att bara njuta i. Med en egen hemslöjdsbutik, Bara det liksom. Finns inte tillstymmelse till nåt sånt i vår stad. Å By är bara en By liksom. Men likväl har de en hemslöjdsbutik. Bra jobbat!




  Varje år utser vi årets vävare. Och här är hon, 2022 års upplaga. Gun-Britt heter hon. På bilden spinner hon lin. Hon både odlar, bereder och väver just lin. Det hon inte vet om lin är inte värt att veta tror jag.


Jag som bara använder mej av grövre material i min vävning blir alldeles varm i själen av att se sånt här i verkligheten. Så tunnt material som hon hanterar med sån finess, Jag har liksom inte kommit längre än till rivna lakan och mattvarp och en rejäl dunk med slagbommen när man slår ihop mattan. Tror i min själ att jag inte kommer att komma längre heller. Men jag skulle gärna vilja, prova på. Det är säkert ursvårt. Min mamma odlade, beredde och spann lin i slutet av 1940 talet. Hon gjorde det så himla bra så hon vann pris på en utställning på Hushållningssällskapet. Jag har inte vunnit nåt alls, där ligger jag i lä. Men jag har det spunna linet kvar, efter min mamma. Det är värt mer än alla vinster här i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite ego....

 Sista lediga dagen innan jobbhelg. Där det utlovas mängder med värme och sol. Som brukligt då jag jobbar helg. Inte mycket att göra nåt åt,...