måndag 10 juli 2023

Påslakan.

 Påslakan. Grunden i mitt skapande. Tar upp en stor del av mitt lager. Finns i en herrans massa färger och mönster. Helst bomull, KAN funka med lite syntetinblandning. Men det viktigaste är mönstret och färgen.

Oftast kommer påslakan till mej i säck eller papperskasse. När man som jag pysslar med återbruk får jag mängder med material till skänks. Så tacksamt att ta emot. Mitt lager är ganska välfyllt. Men visst händer det att jag shoppar loss på loppis ochså. 





Just det här låg på en hylla hos Myrorna i Västerås. Nöp det fort som attan. Ett verkligt fynd! 

Sen här hemma fick det ligga till sej lite. Jag kollade lite mönster för inspiration. Tvättade och strök, började lägga ut mönsterdelar och planera för att få ut mesta möjliga av mitt loppade påslakan.


Det blev en Agnes. Mönster från mönsterfabriken. Så bra mönster! Och flera har ni sett här på bloggen. Just denna blev förlängd 40 cm och fick motveck i ryggen. Kommer att funka utmärtmed tights och kängor till vinter.


Sen räckte det till en klänning ochså. Med knäppslå. Knappar och knapphål. Kort ärm, inte så jättemycket vidd i kjoldelen. Just den här är ochså ett favoritmönster. Ett egenritat från en köpt klänning. Sen har jag modifierat halsringning, ärmar från en annan överdel, man kan korta eller förlänga livdelen, bystveck, långa, korta, trekvartsärmar, mer vidd i kjolen, utan knäppslå, man kan ha blixtlås, eller dra över huvet, lång eller kort modell, bara att sy på nån våd kanske. Finns massor med möjligheter! Den här har jag sytt upp av gardiner och påslakan, å nån duk. Kan varieras i oändlighet.



Och vad vore mitt skapande utan knorr? Rutiga knappar och några med fjäril.




Självklart med mitt varumärke, vad annars?


49 kronor och lite tid och jobb. För nåt man är ganska ensam om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite ego....

 Sista lediga dagen innan jobbhelg. Där det utlovas mängder med värme och sol. Som brukligt då jag jobbar helg. Inte mycket att göra nåt åt,...