torsdag 17 oktober 2024

Höstresa.

Igår företogs en resa upp i Dalarna. Favoritlandskapet. Största anledningen var besök på Insjöns Väveri. 


Den här pyttelilla butiken, med tillhörande väveri är en riktig pärla i Dalaran. Så oansenlig på utsidan är den här hovleverantören. Inuti finns en guldgruva av vävda textiler. Sååååå MYCKET vackert. Man vill liksom ta hem alltet. Det går ju faktiskt inte. Men titta och njuta lite, det kan man göra. 



Jag har köpstopp. Egentligen. Men den här snutten av duken Laknäs kunde jag inte motstå. Fållad kommer den troligen att hamna på mitt julbord i år. Ett tips vid besök i butiken, ett inköp här kan aldrig bli fel, för du köper vävnader av en sån fantastisk kvalite att det kommer att hålla i generationer. Det finns även provbitar, och sekunda som inte passerat avsyningen att köpa. Om inte plånboken tillåter större köp så kan du köpa en liten bit att njuta av.

Största anledningen var hämtning av mina elskärmaskiner. De servas av en som jobbar på väveriet. Så nu har mina maskiner fått en  översyn inför vinterns skärfest. Massa lakan som ska strimlas till trasor!



Resan gick vidare till Rättvik och gamla Fricks. En räkmacka för i veckan var det ju räkmackans dag, som inte hanns med då. Men räkmacka kan ätas var dag. Nu har ju Fricks bytt ägare och blivit Siljans nya konditori. Räkmackan var god, men det var inte den man var van vid. Så är det vid förändringar. Bara att tänka om. 


Sista stoppet på resan blev Sågmyra och Fabriken. Investerade i en ny vinterjacka. Det här måste vara ett Ullared i miniformat. Byggnaden är stor, en gammal filtfabrik. Fylld till brädden med kläder, dam, herr och barn, inredning av allehanda slag. Ta tid på er när ni åker hit och shoppar, det är stort! Jag hittar massor bra saker. Visserligen köper jag inte allt, men det går att göra fynd. 

I Sågmyra bor goda vänner, som var ute på promenad, så det blev en liten pratstund. Sen bar det av hemåt.

En heldag, i bil, några stopp på vägen, tog med väninnan och vädrade henne. Det behövde hon, och vi behövde bägge prata av oss. Om livet och annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstresa.

Igår företogs en resa upp i Dalarna. Favoritlandskapet. Största anledningen var besök på Insjöns Väveri.  Den här pyttelilla butiken, med ti...