söndag 23 april 2023

Lite vila.

 Hela 1 å en ½ dag får jag vila. Sen är det jobb igen. I går kväll gick jag och la mej 20.00 och idag upp strax efter 7. Orken är på mindre än topp just nu. I natt blev det en vaken stund då jag letade efter min nattskena till handen och fyllde på kroppens förråd av Alvedon. 

Det var nån rapport tidigare om ungdomar och barns användning av telefon och dator.  Det var ju ingen glädjerapport direkt. Tror säkert du kan googla om du vill hitta fakta. Tror även starkt på att detta gäller även vi i vuxenvärlden. Varför får vuxna stressrelaterade problem, musarm, nackbesvär, huvudvärk? Jo, mankanske helt enkelt sitter stilla, inne och jobbar med dator som främsta redskap. Teknik i all ära, ett hjälpmedel, men det sliter ut oss i förtid.



Vi har fått Intraphone på jobbet. Ett tidsstyrningssystem som styr min dag. Vilka insatser jag ska göra och hos vem. Om sen personen ska ha  morgonhjälp 8.00 och vaknar 7.00 . Då får jag planera om. Jag kan ha morgonhjälp hos en boende, kollegan har matning, och kollega nummer två har medicinerna. Här har man verkligen tänkt till ! Effektivt som sjutton blir det på det här sättet. Inte alls. Det stressar nåt kopiöst. På jobbet, på natten när man ska få vila är man fortfarande stressad. Desutom ska vi när dagens arbete är klart klarmarkera alla insatser vi gjort under dagen. Någon kommer alltså att kunna gå in i systemet och se efter mina arbetade timmar och minuter. Kanske får jag bara betalt för tiden jag varit inloggad? Ett bra sätt för arbetsgivaren att dra in på oss personal? Det tror jag. Och många med mej. Tiden får utvisa, hur som helst så är jag superstressad, och ska försöka återhämta mej lite.


Vad gör man då? Jo, ett besök hos Bästa Fysiomedics. En rejäl knådning av min trötta kropp står på schemat.



Efter det väntar tandläkaren. Igen. Har problem med stressrelaterad tandgnissling så jag biter av tänder med jämna mellanrum. Idag blir jag nog klar,,, för ett tag... stress, stress, stress...



Jag har ett pågående roligt projekt som jag tänker fortsätta med under kvällen, om orken finns. Balsam för själen och hjärnvila delux att sätta saxen i lite tyx. 

Samtidigt är jag fullt medveten om att jag håller på att driva min kropp och min ork för långt. Jag ska ta tag i det. Precis som vanligt, inte idag utan en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite ego....

 Sista lediga dagen innan jobbhelg. Där det utlovas mängder med värme och sol. Som brukligt då jag jobbar helg. Inte mycket att göra nåt åt,...