onsdag 1 november 2023

November.

 Ny månad, vintern är här. Vi hann inte ut ur oktober förrän det blev vitt på marken.



Tveksam dock om det kommer att ligga kvar tills det blir jul. I snöslasket vandrade jag och två höstlovslediga killar ut och hämtade gran till min trapp. Snart ska utebelysningen på.

Vad gör man annars i början av november?

Man tar nya tag.....




Bästa kollegan och parhästen och jag startade igår upp vår uppdatering i utbildninen som vi håller. Datorn trilskades och ville inte som vi ville. Helt klart ett fall för kommunens ITenhet. Får hoppas att grabbarna fixar det tills nästa vecka för då kör vi igång : 



MHFA, första hjälpen till psykisk hälsa. Ett otroligt bra redskap som verkligen behövs. Vi har haft ett ofrivilligt uppehåll under pandemin. Troligen hade vi kunnat hålla utbildningar via webb, men det blir inte samma sak. Många avsnitt är väldigt starka, så man behöver vara på plats med deltagarna. Men nu, nu är vi på gång igen. Nästa vecka kör vi en utbildning på två dagar, och veckan efter en till. Sen får vi hoppas att det dyker upp mera pengar till oss så vi kan hålla flera utbildningar till våren.

2019 fick jag möjligheten att utbilda mej till instruktörinom Psykisk hälsa. Där fann jag och kollegan varann... en riktig lyckoträff blev det. Och innan pandemin hann vi nog 3 - 4 utbildningar, som har varit uppskattade av våra kollegor.



När jag pluggade till undersköterska för 10 år sen valde jag inriktning psykiatri. Därför är det lätt att man nördar ner sej i extramaterial som man hittar på nätet. Det finns fakta lite varstans, men det gäller att man sållar och håller sej till sånt med evidens. Idag ska jag bara läsa in material. Ute snöar det så smått.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lite ego....

 Sista lediga dagen innan jobbhelg. Där det utlovas mängder med värme och sol. Som brukligt då jag jobbar helg. Inte mycket att göra nåt åt,...