söndag 7 januari 2024

Sköna söndag...

 En ledig söndag i lathetens tecken, nästan. Frukost framför Nyhetsmorgon,en skön brasa i kaminen. Även denna dagen har bjudit på kyla. Lilla bilen har fått motorvärmare i sej en stund. För i morgon bär det av till jobb igen.



Tittat till hararnas foder, nån har i allafall varit och smakat på det utlagda hö jag fixade igår. Smarta som harar är så kan de stå på snöhögen och knapra på äppelträdets grenar. Trädet behöver en massa ans, ska ta tag i det framåt våren.



Inomhusjobb idag. Den här mattan har varit på gång ett halvår. Nu satte jag fart idag så snart är den färdig. Nya ideér finns och jag börjar bli bättre på att skriva ner och rita upp mina tilltänkta mattor. 



Råddade om lite i min ateljé, tidigare har jag haft TV, nu blir det datorn, så idag kollade jag på Karin och Carl Larsson. Inspirerande som sjutton. Carl Larssongården beöker jag gärna, om och om igen. Utställningen med Karins textilier härom sommaren var helt fantastisk!






Jag har en klädställning där jag hänger upp mattor till min beskådan. Den här hänger där och väntar på att kantas med remsor av en damastduk, sen ska den finputsas. I all sin enkelhet så gillar jag den här mattan. Slarvor i vitt och spets, lite tramp av rosengång piggar upp tuskaften. En sån här snörik vinter passar den bra. Och kan man sno ett namn till den? Av kommunen? Vår kommun Sala firar i år 400 år som stad. Faktiskt har Sala varit huvudstad i Sverige. Vi har en Silvergruva och då flyttade kungen hit, till Väsby Kungsgård, där han bodde för att ha nära till sitt silver. Kungsgården finns kvar, gruvan likaså och nu ska vi alltså få kungabesök i vår under vårt firande. Massa jippon kommer att äga rum under vårt jubileumsår. Idag avslutas en programpunkt, Nattljus och Vinterskimmer. En massa ljusinstallationer runt om i staden. Just ordet Vinterskimmer skulle väl passa min vita matta? 

För övrigt vävs det runt om i kommunen. En röd matta på 400 meter som ska användas när kungen och drottningen kommer på besök. Jag är inte inblandad i det projektet. Men jag kommer säkert att skriva och visa lite bilder här när mattan är på plats. Om kungen vill kan han ju få komma hem till mej och titta på min vita matta, provgå kan han ochså få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dags igen....

  Då var det dags igen.... Denna lördagsmorgon... Ledig helg... Hade ju tänkt få färdigt på ena högen ved och kanske hinna med lite i mitt f...