fredag 21 oktober 2022

Helg!


 

Champagnens dag idag. Tyvärr finns ingen sån i sortimentet, fast det är fredag och stundande helg. Jag håller mej till Alvedon och bubbelvatten. 

Helg är ett laddat ord för mej. För många innebär det ledigt, vila, ta dagen som den kommer ladda batterierna. Jag har nog jobbat de flesta helgerna i mitt liv. Nu i vården. Innan i butik och före det med jorden, skogen och djuren. Tiden har runnit iväg även på storhelger, jul, påsk,midsommar allt i en icke sinande ström. Visst har jag varit ledig, då på vanliga veckodagar. Så tacksamt att hinna med bankärenden, tandläkare och annat. De jobbar ju bara vardagar. Men helgkänslan är svår att få till en vanlig sketen tisdag, hur många hänger på mitt helgfirande då? Nu ska jag inte klaga, Det är helt självvalt att välja yrke där helgjobb ingår. Vid min ålder grunnar jag på om jag gjort fel val? Men hur skulle det vara om vi alla hade gjort det? Vi är ju många yrkeskategorier som jobbar alla möjliga och omöjliga tider på dygnet.  Däremot vore det inte så dumt om det vore mera värt att jobba helg. Nu blir inte skillnaden i lönekuvertet inte så stort, tyvärr.

Ta helg nu, eller jobba på. Försök och njut av det du har, annars , skaffa dej nåt att njuta av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sköna maj....

 Nu när maj gjort sitt intåg hoppas jag att vi slipper mera snö. Just nu verkar det lovande.  Bästa kollegan kom tillbaka efter en resa till...