tisdag 8 november 2022

Favoriten.


 

Minns resor till Stockholm på gymnasiet för mer än 40 år sen. Tåget tyckte man tog en evighet. Fika på Vetekatten. Man var i centrum av världen. Sen shopping de lux! I söndags var det faktiskt 22 år sen väninnan, vapendragaren, shoppaholicken sen gymnasiet somnade in. Hur orättvist är inte livet? Vi hade inte haft kontakt på många år, men var inte på nåt sätt klara med varann...

Där och då shoppades det friskt på Gul & Blå, Indiska, NK, SkoUno, Puss å Kram. Några är borta av dem ochså, sist i raden är Indiska som kursade och hade utförsäljning här om veckan. Då blev det lite knip i hjärteroten. Och jag kan tycka att Indiska blivit för mainstream, det är nog där förlusten ligger. Sen spelar naturligtvis nätshopping och en lågkonjunktur in. Man har ett helt annat shoppingbeteende. Dock innehåller min garderob kläder från tidigare Indiska. Helt annat snitt, modeller och kvalitet. Då stack man ut och var exklusivt med sitt mode och sina inredningsprylar. Back to basic.

Gul & Blå och Puss Å Kram förtjänar guldstjärnor en masse för sina jeans. Där man själv fick anpassa dem till sin kropp. Satt i badkar med vatten för att krympa in formen efter sin rumpa. Ålandet när man skulle i, låg på köksgolvet och fadern assisterade för att få upp blixtlåset. Måttligt road. Alltid svärande över mina tilltag. Tystnade gjorde han när mamma snodde mina jeans och jag fick lösa ny tur och retur Stockholm och köpa ett par till, åt mej själv. 

Allt var bättre förr, eller var det inte? Gott är i allafall att ha massa minnen kvar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dags igen....

  Då var det dags igen.... Denna lördagsmorgon... Ledig helg... Hade ju tänkt få färdigt på ena högen ved och kanske hinna med lite i mitt f...