söndag 21 augusti 2022

Aronia!



Aronia! Ett riktigtsuperbär när det gäller Cvitamin. Otroligt lättplockat och bra storlek på bären. Årets skörd blir mindre än förra året. Kan se att grenarna haft ett bra år av tillväxt istället och då blev bären färre.

Jag kokar sylt av mina bär. Gott till pannkaka och att ha i syltgrottor. Precis som slånbär och rönnbär behöver de en köldknäpp för att få full smak. Det hinner de inte få på busken utan i frysen innan man kokar dem.

Nu i tider av ekonomisk oro så hittade jag i nån FB grupp en som hade just Aronia och lovordade dem. Å det är smart att vi ska ta tillvara det som växer runt omkring oss. Jag kommenterade inlägget och naturligtvis togs min kommentar bort.

Aroniabusken är härdig och snabbväxande och bildar just en fin buske. Den tål beskärning bra. Därför används den i offentlig miljö som parker och annat. Just detta reagerade jag på, då inläggsförfattaren på FB uppmanade att man kunde plocka bär på buskar på allmänna platser om man nu inte hade egna. Hemska tanke! Klart att man får det, det tror jag nog, men vet man med säkerhet att inte nån hanhund kissat på busken och bären? Eller ett grabbgäng som varit på väg hem från krogen? Att man inte ska äta gul snö, det vet alla. På bären ser man inte. 

 Då togs min kommentar bort...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagens ledighet

 Två lediga dagar får man nästan räkna som lyx. Att göra listan är lång. Det gäller att prioritera. Jag valde först en lång stund vid datorn...