onsdag 10 augusti 2022

Vidare!

 



Här hamnade vi till slut! Centralorten heter Kangos. Och hela första dygnet vi var där så funkade inte internet för det var nån avgrävd kabel. Men vad gjorde det? Njutbart och alldeles tyst, mitt ute i skogen, vid en lite sjö. En alldeles egen liten stuga fick vi.


En massa norrmän, finländare och tyskar var förmodligen här för att fiska, åka ut med fyrhjuling i skogen eller vandra. Vintertid fanns möjlighteten att åka hundspann då det på området fanns en huskykennel med 124 hundar. Som var ovanligt TYSTA. 

Vill man ha lugn och ro så ska man nog välja nåt sånt här. Tv fanns inte att tillgå, så min telefon snoddes för att kolla Viaplay och lite annat. ( När nu internet kom tillbaka )Jag löste korsord och läste då vi inte var ute på roligheter.



Frukost ingick. Länge satt vi varje morron, tills 10 då personalen började plocka undan. Och personalen var speciell. Alla var ungdomar, kanske mellan 18 - 25. Icke svensktalande utan alla talade engelska. De kom från andra länder, bland annat en kille var från Portugal. Han jobbade för mat, husrum och fickpengar. Utnyttjade kan man tycka. Men han var så lycklig över att få möjligheten att vara i Sverige och få se sej omkring på lediga dagar, kunna jobba på olika anläggningar som ingick i den här kedjan. Alla vi mötte var otroligt serviceminded, superbra helt enkelt!

Men ändock, ett stort JÄKLA minus till den tyska gästen som på en frukost skällde för att personalen inte hann fylla på det som började ta slut. Vilken gnällgubbe! Varför har man semester? Downshifting, relax, stå och gapa över tomma fat? Ät nåt annat då! Hade min skoltyska innefattat grova ord hade jag tillrättavisat karln, eller hivat han i sjön. Personalen hanterade hans utbrott på ett bra sätt, men jag såg att flera andra gäster reagerade på hans höga ton och ovårdade språk. MINUS till han!



På kvällen blev det en kall i resturangen innan jag blev av med telefonen.



Och på morronen blev det en varm dusch, lite dåligt vattentryck kanske , men det fanns schampo, tvål, balsam och lotion så på det hela taget inte så illa.

Summan av alltet ett stort +

Det vi inte gjorde var att utforska vandringslederna runt boendet. Jag tror nämligen att det fanns vilda djur som skulle anfalla om jag gick ut i skogen. Och i den lilla sjön nedanför altanen på resturangen så kunde man bada efter att ha bastat. Där fanns det nog vattendjur och dom gillar jag heller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagens ledighet

 Två lediga dagar får man nästan räkna som lyx. Att göra listan är lång. Det gäller att prioritera. Jag valde först en lång stund vid datorn...