fredag 12 augusti 2022

Gick upp för ett berg och ner från en kulle.....


 

Struve? Har ni hört talas on honom? Astronomen Wilhelm Struve mätte på 1800 talet upp 1/4 av jorden för att bevisa att jorden var rund.

Man kan Googla om man vill veta mera om det här.

Varmaste dagen i Lappland så gick vi upp för berget Jupukka, 277 meter över havet. Brant uppåt hela tiden och ungefär 900 meter för att ta sej upp. 




Innan själva platån och toppen så fanns vägvisare om man ville åt nåt annat håll. Jag valde att gå rakt framåt och sista biten upp. Det var lite längre åt de andra hållen.




Väl uppe var det en hänförande milsvid utsikt! Helt klart vär besväret att ta sej upp! Även om det varken var Kebenekajse eller Mount Everest jag tagit mej upp för så är jag himla nöjd med mej själv.

Och tänk att jag missat den där Struve, måste ha sovit på de lektionerna i skolan. Men det gör inget, för nu vet jag. Man är aldrig för gammal för att lära sej nåt nytt. 

Och neråt, till bilen gick det avsevärt lättare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

AOdagen

  AOdagen idag och den tillbringades på jobbet. Yrsnö som smälte bort lika fort som den kom. Tack och lov. Annars hade våren varit ännu läng...