söndag 14 augusti 2022

Mäktigt, storslaget, svårslaget!








 

Ett måste jag hade med resan var Kiruna och kyrkan. Att se denna skapelse i verkligheten innan den flyttas, om nåt skulle hända med den under transporten. Ett nytt Kiruna ska byggas upp på grund av gruvindustrin och man flyttar byggnader ocn nybygger endel. Just kyrkan har varit på TV i reportage. 2024 ska den visst flyttas hel och hållen. Hur nu det ska gå till, den är helt enorm! Rätt otymplig om man så säger. Men oändligt vacker! Och så skoj att se den i verkliga livet. Hoppas bara att LKAB klarar konststycket att flytta den med sin fina klockstapel.







 Ishotellet i Jukkasjärvi besökte vi ochså. Jag som inte är förtjust i snö och kyla vågade mej i allafall in och kolla på alla rum som fanns att hyra och sova i. Inget för mej, men vackert som tusan med isskulpturer och teman för varje rum. Och naturligtvis kallt. Renskinn och varma sovsäckar fick man för att kunna sova på dessa isbäddar. Jag hade garanterat inte sovit en blund. En liten klaustrofobisk känsla av att gå där i korridoren och kika in. Ett stort plus för att jag inte hade mina Birkenstock. Sen får jag skylla mej själv att jag inte såg att man kunde låna en cape för att hålla värmen när man kikade runt. Självklart så fanns inget utomhus att kolla in, vi var ju lite fel i säsong. Men det är nog häftigt i smällkalla vintern då allt byggs upp.









 Nikkaluokta fjällstation. Ändlös väg kantad av fjällbjörk, vattenglitter, berg med snö och kalfjäll där man tydligt såg trädgränsen. Jag kännde mej så liten! Allt så mäktigt och stort runt omkring! Bara att veta att runt just den bergssidan låg Kebenekajse. Och just att runda och se berget skulle ta nån timme. Men ändå, vetskapen! Hur många gånger satt man inte i skolan med atlasen och tittade på fjällmassivet och tänkte : Plätt lätt att bestiga det berget! Men Icke, skulle inte ens komma på tanken. Titta kan jag, men inte ta mej upp till fots. Men jag förstår känslan, fattar drivet hos dem som gör det. Nästa gång så tar vi nog en helikoptertur och beser det hela från ovan. Fegvarianten!

Det blev en promenad i området i allafall och en gofika på caféet. Och en utställning med Samisk slöjd! Så välgjorda och vackra saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dagens ledighet

 Två lediga dagar får man nästan räkna som lyx. Att göra listan är lång. Det gäller att prioritera. Jag valde först en lång stund vid datorn...