söndag 15 september 2024

Lördagsnöjet.

 


Ska man roa sej så ska man göra det ordentligt. Ett par timmar tillbringade jag här. Har en tand som varit sprucken en tid. Det har ilat lite vid varmt och kallt. Borstat med specialtandkräm och fluorsköljt. Nu ville tanden bråka lite extra, med värk av och till senaste veckan. Tänkte att det var hanterbart tills min tid hos tandläkaren längre fram i månaden. Men natten till lördagen så gav nog tanden upp helt, så jag hittade en akuttid. För vänta till ordinarie besök skulle inte funka.

Nu har jag inte tandläkarskräck, så det är bra. Och jag har en väldigt hög smärttröskel. Men just tandvärk är liksom outhärdligt. Inte bara tanden värkte utan grannarna bredvid den. Och de i våningen över!Värken strålade ut i örat, ner i halsen och upp till ögat. 

Det blev lite röntgen och tanden måste åtgärdas, det blir en rotfyllning. Det bedövades och borrades och filades. Nu ska det vila och förhoppningsvis tas omhand av min ordinare tandläkare. 

Idag känner jag av ingreppet. Men det är bra mycket bättre, sömnen har väl varit si och så och jag har kunnat peta i mej en Alvedon under natten. Som lindrar men inte tar bort värken. 

Med det här så sprack den här månadens budget. Jag har en buffert, så kostnaden är egentligen inget problem. Men visst är det trist att nåt sånt nödvändigt som att slippa ha ont ska kosta så pass mycket. Tänderna tillhör ju ochså kroppen och borde räknas in i det högkostnadsskyddet. Nu ryktas det om en ny tandvårdsreform, vi får väl se vad den innebär.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Framsteg.

Jag gör framsteg i mitt tillfrisknande. Knaprar mina tabletter och mår satans illa. Kräkvarning mest hela tiden. Nåväl, tandvärken är så got...