onsdag 31 juli 2024

Augusti.

 Å där gick vi in i augusti. Redan nu kan man andas hösttoner på trappen i arla morgonstund. Om man är vaken vill säga. Och visst händer det, i allafall de dagar man gör ett dagpass. 

Lyckades i slutet av juli lura med jobbkollegan på en fikautflykt.



ErikLarsgården i Brovallen strax söder om Avesta. En riktig oas. Hembakat fika, perfekta sittplatser i trädgården och vid sjön. 



Där satt vi och avhandlade livets väsentligheter ett par timmar i tisdags. Gott kaffe och himmelsk mazarin. Ytterst välgörande för själen. Just denna kollegan träffade jag på första gången 2010. Och faktiskt vi klickade direkt. Just därför är det extrakul att hon ville följa med ut på tur.

På ErikLarsgården finns en liten butik. Med lite kläder, pryttlar, inredning... Hittade hjortronsylt. En klar favorit, värm den lite och ringla över isande vaniljglass! En prefekt efterätt.



Jag har tur som får mina hjortron plockade uppe i norr och nerforslade till mej. Sen kokar jag sylt när behovet finns. Priserna ligger i denna klassen då man tittar i butik. Vilken lycka och rikedom för plånboken att man kan göra själv och inte behöva köpa.





Som tomater, nu börjar man kunna plocka några var och varannan dag. Våra pumpabäddar börjar likna snårskog. Dom brer ut sej åt alla håll med sina slingrande lianer. Så otroligt spännande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Framsteg.

Jag gör framsteg i mitt tillfrisknande. Knaprar mina tabletter och mår satans illa. Kräkvarning mest hela tiden. Nåväl, tandvärken är så got...